Uuden vuoden vaellus Pallaksella 2.-4.1.2022: Hetta-Hannukuru-Pallas-Särkijärvi

Reitti:
1. päivä: Hetta-Hannukuru 28,7 km, 7 h 30 min
2. päivä: Hannukuru-Hetta-Mäntyrova 26,7 km, 7 h 50 min
3. päivä Mäntyrova-Särkijärvi 18,3 km, 6 h 10 min

Uuden vuoden ensimmäinen hiihtovaellus starttasi 2.1.2022 aamulla klo 8 Hetasta. Marko ajoi siskokset Muonion mökiltä Hettaan ja siitä maastoon. Lähtiessä oli vielä pilkkopimeää. Hiihdimme järven yli taskulampun valossa. Aiempien hiihtäjien jälkiä risteli siellä täällä järven jäällä ja joitain jälkiä yritimme seurata, mutta ne tuntuivat lähinnä vain kiertävän jäällä sinne tänne. Menimme sen seurauksella vain suunnalla eteenpäin tuoreessa lumessa kohti Pyhäkeron tuvalle vievää tietä ja polkua.

Pidimme ensimmäinen ihan pikkuisen tauon Pyhäkeron tuvalla, kelkkareitin pohjaa tänne ja kohta matka jatkuu kohti Sioskurua. -15 astetta, pieni lumisade, kostea ilma.

Jo perinteeksi muodostunut uuden vuoden hiihtovaellus. Aamulla startattiin Hetasta aamun pimeässä ja kahdeksan tunnin hiihdon jälkeen pimeässä tultiin Hannukuruun. Nopeat tauot Pyhäkeron ja Sioskurun tuvilla. Mukavasti päästiin monin paikoin edeltävien vaeltajien jälkiä. Harmaa päivä, välillä lumisadetta, huomenna pitäisi sataa runsaasti. Viime vuonna oltiin Hannukurussa täsmälleen samana päivänä.

Uuden vuoden vaelluksen toinen päivä. Eilen lähdettiin Hetasta aamun pimeässä ja hiihdettiin 8 h Hannukuruun (28,7 km). Tänään Hannukurusta hiihdettiin kohti Pallasta. Eilen saatiin mennä helposti edellisten jälkiä. Tänään lumisateen ja tuulen jäljiltä edellisten kulkijoiden jäljet pääosin peittyneet ja melkein koko matka saatiin tulla umpisessa, vasta 2 km ennen Pallasta oli selkeää jälkeä. Pallas 2 km - Mäntyrova 3 km -viitan kohdalla arvottiin suunnataanko Pallaskotaan yöksi vai Mäntyrovalle. Nyt Mäntyrovan tuvalla ollaan. Taas tuli työpäivän verran 8 h hiihtoa (26,7 km). -15 astetta, harmaa päivä, vastatuuli ja lumisadetta. Suksi toimi tosi hyvin. Nyt tuvan kamiinassa tulet ja ryhdytään ruuan laittoon. Ihana olla täällä. Siskon kanssa on aina hienoja reissuja.

Tänään saatiin tehdä töitä vähän enemmän eilisen lumisateen jäljiltä. Vaelluksen kolmas päivä. Mäntyrovan tuvalta Pallaksen kupeesta hiihdettiin Torassieppiin ja sieltä Särkijärvelle 18 km, reilu 6 tuntia meni, ei taukoja. Onneksi lumi oli pehmeää puuteria. Omaa saunaa kohden