Viikonloppuvaellus Pallaksen maisemissa 12.-14.9.2015

Pikainen visiitti pohjoiseen. Tuli siskon kanssa mieleen, että eiköhän mennä Hannukuruun saunomaan. Ei sitten muuta kuin yöjunaan ja nokka kohti pohjoista viikonlopuksi.

Kolariin yöjunalla (junan ravintolavaunun lihapullat maistui taivaalliselta!). Kolarissa aamulla ja sieltä saatiin kyyti Pallashotellille.

Lähdettiin sitten puolenpäivän seutuvilla Pallashotellilta kohti pohjoista. Hieno aurinkoinen syyskuinen sää, suurimmaksi osaa reissua pieni toppi riitti paidaksi, niin lämmintä oli. Nammalakurussa syötiin siskon hyvästä eväsrinkasta naudanfileellä täytettyjä tortillalättyjä.

Nammalakurun kohdalla olin itse vähän kahden vaiheilla, jäädäänkö tähän vai jatketaanko, olisi niin houkutellut jäädä siihen. Siskolle se ei käynyt mieleenkään, joten ei auttanut kuin jatkaa. Se oli sinällään erinomaisen mukava ratkaisu, sillä illalla ihana sauna Hannukurussa vaelluksen päätteeksi. Ja se tunne, kun heitetään uuniperunat nuotiolle ja sisko kaivaa meille rinkastaan ulkofilepihvit paistumaan. Jäätiin nukkumaan Hannukurun kotaan, kun ei jaksettu kävellä pimeässä enää pariasataa metriä autiotuvalle.

Seuraavana päivänä lähdimme aamupäiväretkelle kohti Outakkaa. Joskin lopputulos oli, että vain sisko meni sinne, itse jäin jänkhälle makoilemaan puolukanvarpujen sekaan ja ottamaan rennosti. Iltapäivällä palattiin Hannukurusta samaa reittiä takaisinpäin, jäätiin Nammalakuruun yöksi ja tavoitteena lähteä ajoissa aamulla takaisin kohti Pallasta, jotta ehdimme junaan ja töihin ajoissa.

Seuraavana päivänä paluu arkeen. On kyllä sanottava, että kaksi ja puoli päivää pohjoisen maisemissa teki enemmän kuin hyvää. Suomi on hieno maa ja juna on mainio kulkuväline.